کد مطلب:124688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:283

نام گذاری
هنگامی كه فجر دیگری شكافت و انفجار نور بر دامن فاطمه علیهاالسلام پدیدار شد، رسول الله صلی الله علیه و آله وعلی علیه السلام از قدوم مولود فاطمه علیهاالسلام با خبر می شوند. فاطمه علیهاالسلام نوزاد را در پارچه حریر بهشتی پیچیده در دامن



[ صفحه 22]



پدر می نهد. رسول الله صلی الله علیه و آله هنگامی كه كودك را در آغوش دارد، تسبیح و تهلیل «سبحان الله و لا اله الا الله» می گوید. خدای سبحان را بر این نعمت تمجید می نماید.

كودك در دامن رسول الله صلی الله علیه و آله قرار می گیرد. حضرت در گوش راست آن اذان ودر گوش چپ وی اقامه قرائت می نماید. آنگاه از علی می خواهد برای كودك خویش نام برگزیند. علی علیه السلام اظهار می دارد من بر رسول الله صلی الله علیه و آله در این امر پیشی نمی گیرم. سپس جبرئیل فرود می آید، پارچه ی حریر بهشتی كه در آن نام «حسن نقش بسته، به حضرت هدیه می كند كه نام نوزاد را «حسن» كه نام بهشتیان است بنهید!

حسن و حسین با عنوان «شبر» و«شبیر» نام دو فرزند هارون پیامبر علیه السلام بوده اند كه در انجیل مسیح علیه السلام از آنها یاد شده است. این دو نام تا آن زمان در میان عرب پیشینه نداشته اند. نخستین بار با رهنمون سروش غیبی برای فرزندان فاطمه علیهاالسلام برگزیده می شوند.

رسول الله صلی الله علیه و آله بعد از نامگذاری بیش از مقدار وزن موهای سر نوزاد «نقره» صدقه می پردازد و سر نوزاد را معطر و خوشبو می كند رسول الله صلی الله علیه و آله زبان خویش را در كام كودك می نهد و كام نوزاد رابا بركات خویش قرین می سازد. كودك زبان رسول الله صلی و الله و آله را می مكد. در روز هفتم رسول الله صلی الله علیه و آله با دست مباركش برای كودك دو گوسفند (قوچ) عقیقه می كند، یك ران گوسفند را همراه با یك دینار به قابله (ماما) هدیه می نماید. [1] .



[ صفحه 23]




[1] بحار، ج 43 ص 229 تا ص 251 تا ص 257، اسد الغابة، ج 2، ص 16.